Hur funkar konsumenttjänstlagen?

Hur funkar konsumenttjänstlagen?

Hur funkar konsumenttjänstlagen och vad är den egentligen till för? I den här artikeln beskrivs konsumenttjänstlagen på ett enkelt och lättförståeligt sätt. För dig som vill veta mer rekommenderas konsumentverkets egen hemsida. Som de flesta lagar kan konsumenttjänstlagen verka lite luddig men vi ska försöka reda ut den så gott det går. Först och främst, konsumenttjänstlagen är en lag som du som privatperson kan vända dig till när ett företag utfört ett felaktigt eller en icke tillfredsställande tjänst åt dig. 

Vilka tjänster inkluderas och vilka tjänster inkluderas inte av konsumenttjänstlagen?

Det kan vara svårt att veta vilka tjänster som inkluderas och vilka som inte gör det. Läs mer på ARNs hemsida.

Exempel på tjänster som inkluderas av konsumenttjänstlagen är: Hur funkar konsumenttjänstlagen?

  • Husrenoveringar
  • Husbygge
  • Markarbete
  • Magasinering
  • Bilreparationer  

Exempel på tjänster som inte omfattas av konsumenttjänstlagen är:

  • Veterinärvård
  • Frisör
  • Nagelfix
  • Flytthjälp
  • Taxitjänst
  • Tandläkare
  • Massage
  • Sminkös
  • Tatuerare

Vad innebär reklamation och vad säger reklamationsrätten?

Vad innebär reklamation då? Om du som privatperson har köpt en tjänst som du av någon anledning inte är nöjd med så har du rätt att reklamera den. Att reklamera betyder i stora drag att du förklarar för företaget att tjänsten de utfört inte är tillfredsställande och att du vill att tjänsten ska rättas till. Till exempel att företaget kommer ut och rättar till felet eller att du får pengar tillbaka. Det är viktigt att du hör av dig med ditt klagomål i god tid. En skälig tid brukar räknas inom två månader. Om du upptäcker ett fel efter mer än två månader har du fortfarande rätt att reklamera tjänsten i upp till tre år från det att tjänsten avslutats. Avvikelse: om tjänsten gäller arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har du tio år på dig att upptäcka felet och reklamera det.

Vilka krav kan jag sätta på företaget?

Vilka krav kan du sätta på företaget egentligen? 

  • Arbetet ska vara fackmässigt utfört. Det innebär att de som utför tjänsten ska ha rätt utbildning och kunnande. Företaget ska även följa sina säkerhetsrutiner. Om en tjänst inte utförts fackmässigt går oftast inte din  hemförsäkring in om något går fel. Därför kan du kräva ett fackmässigt utfört arbete.
  • Företaget ska följa produktsäkerhetslagen och marknadsföringslagen.
  • Företaget har även en skyldighet att avråda dig från att beställa tjänster som inte behövs eller som yrkesarbetarna av erfarenhet vet inte kommer få ett bra slutresultat. Till exempel ska ett företag informera dig om att vissa material inte passar i till exempel våtrum. Om du beställer ett golv av trä eller annat fuktkänsligt material till din toalett måste företaget avråda dig till detta istället för att utnyttja din okunnighet.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med tjänsten? 

Vad gör man om man inte är nöjd eller om tjänsten är felaktig? Börja med att kontakta företaget och förklara varför du vill reklamera tjänsten. Oftast går det att rätta till felet utan problem. 

Vilka rättigheter har jag om en tjänst är felaktig?

Vilka rättigheter har du då om tjänsten visar sig vara felaktig?

  •  Om felet går att rätta till kan du kräva att företaget rättar till felet gratis. 
  •  Om  felet av någon anledning inte går att rätta till eller om företaget inte fixar problemet inom en rimlig tid kan du kräva ett prisavdrag. Det betyder att du ska få en rabatt på kostnaden. Prisavdraget bör vara tillräckligt stort för att du ska kunna använda de pengarna till att betala ett annat företag för att lösa deras fel. 
  • Om du inte har betalat för tjänsten än har du rätt att låta bli att betala hela summan du är skyldig. Du kan behålla en viss summa pengar som en säkerhet tills dess att felet är åtgärdat. Tips: Det är viktigt för företaget att få sina pengar och därför kommer de att prioritera dig framför andra jobb. Håll därför “inne” en så pass stor summa att företaget skulle “gå back” om pengarna inte kommer in.
  • Om syftet med tjänsten blivit så försenat att den inte behövs längre kan du i vissa fall avbryta avtalet. 
  • Om tjänsten utförts så pass fel att det lett till exempelvis fuktskador och brand, kan du kräva skadestånd för att täcka den kostnaden du måste lägga på att renovera de nya skadorna.
  • Om du behövt lägga ut pengar på grund av förseningar som berott på företaget kan du kräva ersättning för detta. Spara då kvitton för att styrka kostnaderna.
  • Du har rätt att få en utförlig arbetsspecifikation. Det innebär att du ska kunna se exakt vad du betalat för och vad de olika arbetena och extraarbetena kostat. På så vis kan du peka ut eventuella felaktigheter. 

Vilka rättigheter har företaget? Hur funkar konsumenttjänstlagen?

Vilka rättigheter har företaget till betalning? Både privatpersoner och företag omfattas av konsumenttjänstlagen, därför har även företaget rättigheter.

  • Företaget har rätt att få den summa som du och företaget kommit överens om när de utfört sitt jobb.
  • Om du och företaget inte har avtalat något pris har företaget rätt att ta ut en betalning som motsvarar vad tjänsten normalt ligger på på marknaden.
  • Om företaget lämnat en preliminär prisuppgift får inte slutpriset höjas med mer än 15%.
  • Företaget har rätt att lägga på en extrakostnad om de behövt utföra extraarbete eller om tjänsten blivit dyrare på grund av dig. Men företaget ska informera och få godkänt av dig innan de gör några extraarbeten!

Vad innebär det att avbeställa en tjänst?

Vad innebär det att avbeställa en tjänst och vad finns det för regler kring detta? Du har alltid rätt att avbeställa en tjänst, det innebär att du säger till företaget att du inte vill ha tjänsten längre. Att du ångrat dig helt enkelt. Dock finns där några regler som måste följas.

  • Om du avbeställer tjänsten efter att tjänsten påbörjats men innan den blivit färdig har företaget rätt att ta betalt för det arbete som de redan har utfört.
  • Om företaget behövt tacka nej till andra jobb och därmed förlorat inkomst på grund av att de planerat in dig istället har företaget rätt att begära en ersättning. 

Vad gör jag om jag och företaget inte kommer överens?

Vad gör du om du och företaget inte kommer överens? Då kan du anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden.(ARN). ARN är till för dig som kund och är till för att du ska känna dig trygg när något blir fel. Handläggningstiden är dock väldigt lång så det bästa är alltid att försöka lösa problemet med företaget själv. Du kan göra din anmälan på ARNs hemsida. Då får du fylla i uppgifter och beskrivning av tvisten. Du har även möjlighet att skicka in bilder mail och avtal. Tänk på att ju bättre underlag du ger, ju fortare och bättre kan du få hjälp. ARN går sedan igenom ditt arbete gratis och återkopplar därefter till dig och företaget med sin syn på saken. Oftast följer företaget ARNs rekommendationer för att inte bli svartlistade. 

Vilka krav har ARN på din anmälning? Hur funkar konsumenttjänstlagen?

Vilka krav har ARN på din anmälan? För att ARN ska kunna ta emot och jobba med ditt ärende krävs det att:

  • Du måste anmäla ditt ärende inom ett år efter att du första gången försökt reklamera eller avbeställa din tjänst.
  • Summan som ni tvistar om måste vara över 500 kronor.
  • Företaget ska ha nekat dig den kompensation som du begärt.
  • Företaget har valt att ignorera dig i mer än 30 dagar.

Vad kan jag mer göra?

Vad kan jag mer göra om företaget inte går med på ARNs rekommendation? 

  1. Du kan anmäla företaget till domstolen och begära en rättegång. Tänk på att detta inte är gratis. Du kommer att behöva betala en ansökningsavgift och kanske även rättegångskostnaderna om du förlorar målet. Fundera på om det är värt det. Hur funkar konsumenttjänstlagen?
  2. Om företaget bryter mot reglerna kan du även anmäla företaget till Konsumentverket. Det är konsumentverkets uppgift att kontrollera att alla företag följer de regler och krav som står i konsumenttjänstlagen. OBS. Konsumentverket tittar bara på företaget i allmänhet och bedömer inte enstaka fall. Konsumenttjänstlagen är en fast lag som är till främst för att hjälpa konsumenten. Det betyder att företag inte får gå under gränsen på de villkor som står i lagen.

 

 

Lämna ett svar