Hur funkar konsumentköplagen egentligen? Konsumentköplagen är en lag som är till för konsumenter/kunder. Den är en trygghet och ett fallnät för oss konsumenter när vi vill byta, ångra eller reklamera varor som vi av någon anledning är missnöjda med eller som vi ångrar att vi köpt. Oftast fungerar detta utan problem men ibland har man otur och hamnar i en situation som man som privatperson har svårt att lösa om man inte är insatt i konsumentköplagen. Tyvärr accepterar många människor företagens nekande av förlikning och ersättning. En av anledningarna till detta är att man oftast inte har koll på sina rättigheter och att när man försöker läsa på kan det vara svårt att få grepp om dem. I den här artikeln beskriver vi, så simpelt vi kan, hur lagen fungerar och vilka rättigheter du som kund faktiskt har. Vill du veta mer kan du gå in på konsumentverkets hemsida.
Vad innebär det att reklamera en vara? 
Vad innebär det egentligen att reklamera en vara och vad krävs för att kunna göra det? I det här stycket ska vi gå igenom det som kallas reklamationsrätt. Att reklamera en vara innebär att du lämnar tillbaka en produkt som du nyligen köpt. Du har rätt att reklamera ditt köp under en begränsad tid, oftast inom 30 dagar. Du kan alltid fråga i butiken vad som gäller hos just dem. Ta som vana att alltid spara kvitton eftersom de ibland krävs för att du ska få reklamera ditt köp. Detta kallas “öppet köp”. Du kan även byta, ångra eller få en ny vara om du upptäcker att varan inte fungerar som den ska eller levereras trasig. Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att kräva reklamation om du upptäckt något fel med din vara. Du måste däremot göra din första klagomålsanmälan inom två månader. Därefter kan det vara svårt att skylla på att varan varit dålig från början. Det finns alltid undantag men tänk på två månader som en rimlig tidsgräns. Din klagomålsanmälan ska du i första hand skicka in till det företag som du köpt varan ifrån.
Vad gör jag om varan är sönder när jag får hem den? 
Vad gör du då om varan är sönder när du får hem den? Om det är så att du får hem en trasig produkt så kallas det för ett ursprungligt fel. Ett ursprungligt fel behöver inte vara synligt och varan behöver inte ens vara trasig. Felen behöver inte heller upptäckas direkt. Det räknas även som ett ursprungligt fel om:
- Du fick felaktig information när du köpte varan. Till exempel om en försäljare säger att porslinet du köpte tål maskindisk och att det sedan visar sig att det inte gör det.
- Om varan du köpt avviker från vad du blivit lovad eller garanterad när du köpte den.
- Om du inte får med dig tillräckligt med information och instruktioner om hur du ska kunna installera, montera eller bruka din produkt på rätt sätt.
Om något av detta stämmer in på ett av dina köp är det alltid företagets ansvar att rätta till det. När du upptäcker ett ursprungligt fel på din vara kan du kräva att felet rättas till. Detta kan företaget lösa på olika sätt och du som kund har rätt att föreslå vilket. Till exempel:
- Att företaget lagar din produkt. Företaget har oftast rätt att försöka laga den ursprungliga produkten om de kan visa upp att det blir en onödigt stor kostnad för dem att ge dig en ny produkt istället för att laga den ursprungliga. Detta är vanligast när man reklamerar dyra saker, som till exempel fordon.
- Om felet inte går att laga och företaget inte kan erbjuda dig en ny likadan vara kan du välja att häva köpet. När ett köp hävs betyder det att företaget får hämta tillbaka sin produkt och att du får tillbaka dina pengar.
- Du kan även få prisavdrag på en annan vara i deras sortiment som motsvarar summan du betalat för din reklamerade vara.
När gäller inte reklamationsrätten?
När gäller inte reklamationsrätten då? Du som kund har också vissa krav på dig. Reklamationsrätten gäller inte:
- Om du själv orsakat skadan genom att du hanterat den felaktigt eller ovarsamt.
- Om du underlåtit dig att följa instruktionerna och skötselråden som medföljer varan. Om du inte gör det har företaget ingen skyldighet gentemot dig.
Vad gäller vid köp av digitala tjänster och innehåll?
Vad gäller vid köp av digitala tjänster och innehåll? I maj 2022 uppdaterades lagen kring detta vilket ökade kundens rättigheter att reklamera digitala tjänster. Vad ingår i digitala tjänster då? Till exempel:
- Datorprogram

- Appar
- Spel
- Musik
- Molnlagring
- Ordbehandling
- Webbaserad e-post
- Ljudböcker
Så länge tjänsten är digital omfattas den av den nya lagen oavsett om det rör sig om enstaka köp eller prenumerationer.
Om ett enstaka köp slutar fungera inom ett år från det att du köpt tjänsten är det företagets ansvar att kompensera dig. Om du har satt upp dig på en prenumeration eller en annan kontinuerlig tjänst är det företagets ansvar att se till att tjänsten och innehållet fungerar ordentligt.
När gäller inte konsumentköplagen för digitala tjänster?
Konsumentköplagen för digitala tjänster gäller inte om:
- Felet beror på att det är fel på din hårdvara, programvara eller internetanslutning, du måste därför låta företaget göra en felundersökning.
- Du inte hjälper företaget att genomföra en felundersökning. Detta kravet från företaget ska tydligt stå med i det avtalet du binder dig till.
Hur bevisar jag att min vara har ett ursprungligt fel?
Hur bevisar man att varan har ett ursprungligt fel då? Vems ansvar är det? I den här artikeln utgår vi ifrån den uppdaterade lagen från den 1e maj 2022. Om du vill reklamera en vara som du köpt innan detta datum gäller den gamla lagen. I den nya lagen ses alla fel som upptäcks under de första två åren som ursprungliga fel. Du som kund måste bara kunna visa upp att varan är trasig eller felaktig. Därefter är det företagets ansvar att bevisa att varan gått sönder på grund av din varit ovarsamhet eller att felet beror på ett normalt slitage. Efter två år är det du som måste kunna bevisa att felet på din vara är ursprunglig. Ett tips är då att kontakta någon sakkunnig inom branschen som kan göra ett professionellt utlåtande som bevisar att felet är ursprungligt.
Vad gör jag om min vara blir försenad eller inte kommer fram? 
Vad gör jag då om min vara blir försenad eller helt enkelt inte ens kommer fram? I första hand kan du höra av dig till företaget och kräva att varan skickas omgående. Om förseningen har gjort att du inte längre är i behov av den kan du ha rätt att häva köpet helt. Till exempel om du beställer dekorationer eller kläder för ett visst evenemang som du inte får hem i utlovad tid. Om förseningen resulterar i att du inte kan använda varorna för det syftet du köpt dem kan du sannolikt få ditt köp hävt eller bli kompenserad på annat sätt.
4 konsumenträttigheter:
- Du har rätt att inte behöva betala förrän du fått hem din vara.
- Företaget ansvarar alltid för att varan kommer fram och att allt i din beställning är med. Är varan trasig eller något saknas ska du höra av dig till företaget för reklamation.
Avvikelse: Om du som kund bokat frakt med ett annat fraktbolag än det som företaget normalt sett använder sig av övergår risken till dig efter det att företaget skickat iväg varan. Om ditt valda fraktbolag tappar bort din vara är det inte företagets ansvar att kompensera dig, då får du istället höra av dig till fraktbolaget för kompensation. 
- Du har rätt att kräva skadestånd eller ersättning för omkostnader du fått på grund av leveransproblem eller felaktiga varor. Ett exempel på detta kan vara att du tagit dig ledigt från jobbet för att kunna ta emot en leverans som inte kommer eller som inte fungerar.
Avvikelse: Ersättningen måste vara skälig och du måste kunna bevisa att du förlorat pengar på grund av felleveransen eller på grund av att varorna varit trasiga.
- Du kan alltid avbeställa en vara innan den levererats till dig. Företagen kan aldrig tvinga dig att genomföra ett köp.
Avvikelse: Företaget kan kräva ersättning av dig om de förlorar pengar på att du häver köpet. Till exempel om du gjort specialbeställningar som företaget inte kan sälja vidare till någon annan.
Får företagen ändra reklamationstiden i sina kontrakt?
Får företagen egentligen ändra reklamationstiden hur som helst? Nej, det får de inte. Konsumentköplagen gäller alltid över enskilda företags kontrakt och köpvillkor. Ett företag får aldrig ge dig sämre förutsättningar än de som står i lagen. Här kan man behöva stå på sig ibland. Om ett företag inte vill gå dig till mötes och lutar sig tillbaka mot ert kontrakt kan du antingen informera dem om att lagen inte tillåter detta eller så kan du få hjälp av den allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vad är ARN och vad kan de göra för mig?
Vad är ARN och hur fungerar den?
ARN är en myndighet som hjälper och stöttar dig som kund. När du gör en anmälan till ARN, bedömer dem ditt ärende gratis och återkopplar till dig vad som bör gälla. De flesta företag följer ARNs bedömning och de flesta tvister kan lösas på detta sätt. Dock är handläggningstiden ofta ganska lång.
Vad krävs för att få hjälp av ARN?
Vad krävs för att få hjälp av ARN:
- Du måste ha anmält ett problem inom ett år från det att du för första gången tog kontakt med företaget med en klagomålsanmälan.
- Summan som tvisten handlar om måste uppgå till minst 500 kronor.
- Företaget ska ha sagt nej eller delvis sagt nej till dina krav.
- Företaget ska ha låtit bli att svara dig inom 30 dagar.
Hur gör man en ARN- anmälan?
Hur gör man en godkänd ARN-anmälan?
Du skickar in din anmälan genom ARNs hemsida. Där får du fylla i olika uppgifter och beskriva situationen samt dina krav på företaget. Du kan även bifoga mejlkonversationer, bilder, avtal mm. Försök att vara så tydlig som möjlig och bifoga gärna relevanta dokument och bilder. Detta hjälper handläggarna att bedöma ditt fall snabbare. Om du tycker att det är svårt att skicka in en anmälan finns det hjälp att få. Du kan börja med att höra av dig till din hemkommuns konsumenthandledare, de finns där för dig.



