Hur funkar Monster Hunter?

  • Publicerat
  • Publicerat i Spel
  • Uppdaterad
  • 11 min. läsning

Hur funkar Monster Hunter?

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:Spel
  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

Senast uppdaterad oktober 22, 2024 av Andrea

Monster Hunter är en spelserie som har slagit igenom stort sedan dess först släppta spel 2004. Men vad har gjort det så vansinnigt populärt och vad gör det så unikt jämfört med andra spel? I skrivande stund nalkas det senaste spelet i serien: Monster Hunter Wilds, så här finner du en genomgång av Monster Hunter som spelserie och vilka förändringar vi kan vänta oss.

Vad är Monster Hunter?

Monster Hunter är definitionen av ’Är det inte trasigt, varför laga det?’. Redan 2004 släpptes första delen i serien och satte grunden för vad som kom att bli kärnan i serien. Hela kroken för att dra in spelare var att jaga stora varelser och göra sig förtjänt av dess material. Desto farligare ”monster” desto bättre belöning, där belöningen var material till att skapa nya vapen/rustningar. Detta har klingat i hjärtat av serien och bultar än idag. I sin allra yttersta essens är förbättringen av dig och din jägare målet att sträva mot i Monster Hunter, och har alltid varit. För att åstadkomma detta finns det tre huvuddelar: Jakt, Materialinsamling Fångst.

Jakten är väl det uppenbara. Du är en jägare, så du jagar. Varför du jagar varierar från spel till spel, vissa har det så simpelt som att du gör det för äran, andra har som mål till att bibehålla naturens vanliga ordning som lätt kan störas av dessa massiva väsen. I slutändan är anledningen mestadels en ursäkt till att låta dig spela spelet. När du jagar, börjar du med ett uppdrag om ett visst monster som måste spåras och tas hand om på en viss tid (vanligtvis max 50 minuter).

Materialinsamlingen kommer sen fram när du väl spårar. Ute i världen finns mer än bara ditt byte, där du kan stöta på mindre flora & fauna som alla kan bidra till ditt mål. Hitta växter som låter dig blanda honung för att skapa helande drycker, samla på dig insekter som kan ge ditt vapen nya effekter,  ja det finns en oändlig myriad av användningsområden. Sen kommer material från det du jagar. I slutet på din jakt får du belöning i form av horn, svans, fjäll eller annat som kan dyka upp. Det är olika var gång, men har större chans att hittas beroende på hur du har jagat, vilket leder oss in till den tredje huvuddelen.

Fångst, det vill säga att fånga ett monster snarare än att slåss till slutet med det, är en alternativ väg att gå (i de flesta fall, det finns undantag!). Det finns vissa fördelar med detta, såsom större chans till vissa material som du kanske behöver. Det kräver dock att du gillrar fällor i det vilda som du lurar monstret in i när det är tillräckligt skadat. När det sedan sitter fast, söver du ner det så att det somnar i fällan. Detta räknas som ett fullföljt uppdrag på samma sätt som om du hade jagat monstret.

Under seriens gång har dessa mekaniker utvecklats och blivit mer avancerade. Varje tillfälle ger fler möjligheter till förbättring med nya idéer. Men i grunden har det hållit samma funktioner sedan starten, en kärna som inte behöver och antagligen inte kommer att bytas ut.

Vad gör Monster Hunter unikt?A wall of various weapons on display made from monster parts

Nu när vi vet vad Monster Hunter är, hur kommer det sig då att det är det enda av sitt slag? För det finns sannerligen ingen konkurrens när det kommer till Monster Hunter. Eller snarare, det finns ingen konkurrens som har överlevt. De senaste som har fäst sig i minnet är Wild Hearts och Dauntless, varpå Wild Hearts nu är nerlagt och Dauntless har en 25 gånger mindre spelarbas än Monster Hunter World.

Vi kan ju börja med att Monster Hunter var den första i sin genre. Tredjepersons perspektivet och RPG elementen av att göra din karaktär starkare var inget nytt, men att jaga stora monster i vad som i stort sätt var ”du mot världen” var en ny spin på det hela. Något annat som var väldigt annorlunda på den tiden var fokuset på online-samarbete. Att kombinera stora monster med flera spelare för att sedan nå den högsta rank av jägare var helt nytt, vilket var vad storyn i spelet fokuserade på. Bossarna var vilddjur som behövde kontrolleras och din karaktär skulle bli bäst på det.

Första spelet hade dessa grunder. Genom åren har dock flera spel utvecklat sina egna unika mekaniker som håller dem intressanta, däribland förmågan att slåss undervatten, ta kontroll över din Palico (katt-lik hjälpreda) för att slåss, wirebugs som skapar extremt bra luftmanövrering, rida på stora monster, ha en slinger på armen som kan distrahera med ammunition du hittar i världen, en gripklo som låter dig fästa dig på bytet och slå det in i väggen, för att nämna ett par. Man hittar inte allt detta i alla spel, men var spel har något litet extra för att utmärka sig själv.

Till sist, så har Monster Hunter en enorm katalog av vapen att välja från. Det började med 7, som sedan har utökats till 14 standard vapentyper (det fanns vissa som inte återintroducerades i de nya spelen) som alla har ett distinkt spelsätt. Vilket vapen du väljer påverkar inte bara hur du slåss, utan även hur snabbt du rör dig, hur defensiv du är, vilken typ av rustning du bör använda, hur du angriper ditt byte osv. På papper kan det se överväldigande ut, och det är här den största inlärningskurvan märks av. Att hitta rätt vapen kan ta tid, så det är bra att testa sig fram i början för att bygga lite känsla för spelet.

Nedan finner du en lista över alla vapentyper som nu är förväntade finnas i spelen med en kort förklaring av deras mål. Det finns en wiki med mer ingående information om dem, om man vill läsa vidare. Två nyckelord som dyker upp är Statuseffekter och ElementskadaStatuseffekter är saker som påverkar monstret direkt. Det vill säga, när du träffar monstret med tillräckligt mycket av denna typen av skada, så ser du en direkt effekt ske, så som sömn, paralysering eller gift som skadar. Elementskada är istället en typ av skada som indirekt påverkar monstret. Tänk dig eld är effektivt mot monster som trivs i isiga områden, där vatten istället är bra mot monster som nyttjar eld väl.

Vapen i Monster Hunter:

  • Great Sword: Ett enormt svärd som följer ett motto som ”långsam men stark” och det är hur man jagar. Ikoniskt för serien
  • Long Sword: Längden på svärdet skryter om finess, där du hellre undviker och slår tillbaka än möter ett monster direkt
  • Dual Blades: Hastighet är ditt vapen, där två klingor ger dig stor rörlighet. Utmärkt för att applicera statuseffekter/elementskada på ditt byte
  • Switch Axe: När ett vapen inte räcker. Din yxa bygger upp kraft som du sedan släpper löst när du förvandlar det till ett svärd
  • Hunting Horn: Som en säckpipa med spikar. Spela musik som förstärker dig och dina allierade samtidigt som du bankar till bytet
  • Sword & Shield: Flexibilitet som få. Om du behöver använda helande salva men också ha ditt vapen redo är detta för dig
  • Bow: Bågen är för den som vill hålla sig lagom borta från monstret. Det finns en perfekt räckvidd där dina pilar gör som mest skada
  • Light Bowgun: Om man istället vill vara långt ifrån monstret. Ammunition i flera olika mängder gör det även bra för statuseffekter
  • Heavy Bowgun: Mer likt en kanon än ett skjutvapen. Enormt med styrka, men även långsam
  • Lance: Uthållighet är nyckeln till allt. Din defensiva förmåga utklassar alla andras
  • Gunlance: Om du vill offra lite av försvaret hos Lance, för att ge kraft till dina attacker så kan du kolla hit. Extremt explosivt vapen
  • Hammer: Finns det en åtrå till att slå ditt byte så hårt att det svimmar av i någon minut, gör detta vapen det jobbet
  • Insect Glaive: Du har en vän som du skickar till ditt byte för att se dess svagheter. Sedan flyger du genom luften med din stav för att angripa
  • Charge Blade: Det mest avancerade vapnet. Det laddar energi i sina Phials som sedan kan användas till att förstärka svärdet eller skölden. Dessa kan kombineras till en yxa som utlöser all insamlad energi på en gång

Vad kan vi vänta oss av Monster Hunter?

Monster Hunter har haft sina upp och nergångar genom hela serien. Spelen i serien har följde samma formel av släpp ett spel, sedan släpp samma spel med svårare uppdrag och nytt innehåll. För att inte gå in för djupt på det hela kan man se det som att det fanns huvudspel som släpptes, sedan nya versioner av dessa huvudspel som släpptes emellanåt. Trots att spelen har sina rötter i playstation 2 konsolen, så har serien levt på bärbara spelapparater så som Nintendo DS & PlayStation Portable. Men 2018 blev Monster Hunter banbrytande.

Monster Hunter: World släpptes. Detta var första Monster Hunter spelet som gjordes för att blidka till en internationell publik. Det var även det första spelet sedan 2010 som var gjort för stationärt spelande. Capcom, utvecklaren av flera ikoniska spel (Resident Evil, Megaman, Street Fighter, Devil May Cry) hade funnit storsuccé med World. Det blev deras största spel som de släppt i sin historia med över 20 miljoner exemplar sålda.

Att kolla på World som den nya standarden för kommande Monster Hunter titlar är nog ett ganska säkert val. Med en lång lista på hela 27 spel (5 huvudspel, 22 spinoff/expansioner/”final version” spel) finns otroligt mycket som kan återkomma, som dessutom kommer vara nytt för de allra flesta spelare som kommit in från World.

Wilds, vilket är nästa huvudspel i serien, har redan bekräftat inflytandet som World har haft. Återkommande är Worlds mekaniker som att rida på monster, områden med naturliga fällor du kan utlösa, en armborst som låter dig interagera med världen/monstret på diverse sätt, för att nämna ett par.

Ja, från grafiken till mekaniken är det en tydlig uppföljare till World, men likt tidigare titlar har den  även sina egna sätt att hålla sig unik. För första gången kommer du nu kunna byta mellan två olika vapen när du är ute och jagar för att anpassa dig efter vad du behöver, du kommer kunna gå ut på uppdrag när du stöter på ett monster du vill jaga istället för att behöva gå till en stad för att få ett uppdrag givet till dig, du har väderleksförhållanden som nu påverkar både dig och monstret när dem ändras.

Vad vi kommer se mer av är stora, sammanfogade miljöer som skiftar när man rör sig mellan dem. Dispyter om territorium bland monster kommer vi även se, såväl som omsorgsfullt utformade landskap. Upplevelsen av att utforska en farofylld värld med målet av att upptäcka allt den har att erbjuda är vad Monster Hunter handlar om i sin helhet. Det är en spelserie som för evigt kommer att utvecklas. Den frodas genom att blanda innovation med tradition för att skapa något för alla!

 

Vill du veta mer om HurFunkar.se? Kolla in oss här!

Daniel

Daniel Håkansson. Daniel har i sin uppväxt alltid haft en nyfikenhet om hur ting fungerar, så med stora teknikintressen gick det från att ta isär pennor till att ta isär datorer. Idag är spel, film & teknik hans mest dedikerade områden.

Lämna ett svar